Injectoren testen

In het tijdperk van roetfilters en EGR kleppen is het functioneren van verstuivers zeer belangrijk geworden. Om bij een diagnose twijfels omtrent het functioneren van verstuivers weg te nemen kunnen verstuivers los van de motor getest worden. Dat geldt voor oude en nieuwe technieken, dus van tap-verstuiver tot common rail injector al dan niet voorzien van piëzo techniek. De uitslag van de test ondersteunt het vinden van de juiste oplossing en voorkomt onnodige vervanging.

Iedere inspuit techniek kent zijn eigen testmethode en voorschriften. Het meten van de openingsdruk en de controle van het sproeibeeld was lang geleden voldoende voor een verstuiver. Nu zijn opbrengstmetingen in stationair, deel- en vollast de norm geworden naast natuurlijk ook de retouropbrengst. 

Common Rail injectoren testen

Een goede test van een Common Rail injector begint met een testbank die de fabrikant voorschrijft met officiële testdata waarbij de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden. Tijdens een test worden daarom bijvoorbeeld drukken van 2000 bar en hoger gehaald. Tevens moet de verstuiver zeer nauwkeurig worden aangestuurd. Daarnaast is de opspanning in de testbank van groot belang zodat het lijkt alsof deze in de cilinderkop ingebouwd is. De testuitslag is het betrouwbaarst wanneer de testsituatie het meest lijkt op de omstandigheden in de auto. Tijdens een goede test van een Common Rail verstuiver worden opbrengst, reactietijd, drift en retouropbrengst gemeten. Alleen met deze controles kan een volledig beeld van de conditie van de verstuiver gegeven worden. U kunt uw verstuivers (gedemonteerd uit de auto) zonder afspraak bij ons laten testen.

CRI Injectoren testen 3

1 en 2 trapsverstuivers

Het testen van verstuivers is meer dan alleen controle van de openingsdruk en het sproeibeeld. Bij Diesel Büchli worden de verstuivers vakkundig getest en deskundig beoordeeld. Wij kunnen ons daarin onderscheiden doordat we uitstekende testapparatuur tot onze beschikking hebben en er uit een schat van ervaring geput kan worden.

Met de testapparatuur worden verstuivers naast openingsdruk en sproeibeeld ook op opbrengst beoordeeld. Dit is van onschatbare waarde. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat de openingsdruk van een verstuiver veelal in orde is terwijl de opbrengst een grote afwijking kan hebben. Vooral bij een 2-traps verstuiver (inspuitverloopvorming) is het meten van de opbrengst van groot belang. U kunt uw verstuivers (gedemonteerd van de motor) zonder afspraak bij ons laten testen.

Diesel verstuivers testen

Verstuivers controleren in de auto met een diagnoseapparaat en met een retourmeting geeft een eerste indruk . Voor een volledig beeld biedt een test op een speciale dieseltestbank uitkomst. De verstuivers zijn uit de motor gehaald waardoor een goede geïsoleerde test dan mogelijk is. Belangrijk is natuurlijk een goede testbank. Alleen testbanken die de fabrikant voorschrijft, zijn voorzien van de geldige meetwaarden. Büchli is als Bosch Diesel Center uitgerust met de modernste Bosch-testbanken met de officiële testdata. Voor merken als Delphi, VDO, Stanadyne en Yanmar zijn de testbanken van Hartridge geautoriseerd.

De verstuiver wordt getest op een aantal punten:

  • Elektrische controle
  • Dichtheid
  • Retouropbrengst
  • Inspuitvolume bij stationair draaien
  • Deellast
  • Vol vermogen
  • Voor- en na-inspuiting
  • Controle van de calibratiecode

Elk aspect heeft te maken met een specifieke klacht. Bijvoorbeeld: Inspuitvolume bij voorinspuiting heeft veel relatie met het nadrukkelijk nagelen van de motor, maar niets met het afslaan van de motor. Daarom is het belangrijk om de klacht in het voertuig te weten. Samen met de uitslag van de test beoordeelt de specialist bij Büchli de conditie van de verstuivers en adviseert u met de vervolgreparatie.

Bekijk hoe wij injectoren testen.

Vragen over het testen van injectoren?

Neem gerust contact met ons op wanneer u nog vragen heeft via telefoonnummer 0341-467070. 

Veelgestelde vragen