Diesel-injectoren testen

In het tijdperk van roetfilters en EGR-kleppen is het functioneren van verstuivers zeer belangrijk geworden. Om bij een diagnose twijfels omtrent het functioneren van verstuivers weg te nemen kunnen verstuivers los van de motor getest worden. Dat geldt voor zowel oude als nieuwe technieken, dus van tapverstuiver tot common rail-injector al dan niet voorzien van piëzo-techniek. De uitslag van de test ondersteunt het vinden van de juiste oplossing en voorkomt onnodige vervanging.

Iedere inspuittechniek kent zijn eigen testmethode en voorschriften. Het meten van de openingsdruk en de controle van het sproeibeeld was lange tijd voldoende voor een verstuiver. Nu zijn opbrengstmetingen in stationair, deel- en vollast de norm geworden, naast natuurlijk ook de retouropbrengst. 

Common Rail injectoren testen

Een goede test van een Common rail-injector begint met een testbank die de fabrikant voorschrijft met officiële testdata waarbij de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden. Tijdens een test worden daarom bijvoorbeeld drukken van 2000 bar en hoger gehaald. Tevens moet de verstuiver zeer nauwkeurig worden aangestuurd. Daarnaast is de opspanning in de testbank van groot belang zodat het lijkt alsof deze in de cilinderkop ingebouwd is. De testuitslag is het betrouwbaarst wanneer de testsituatie het dichtst bij de omstandigheden in de auto komt. Tijdens een goede test van een Common rail-verstuiver worden opbrengst, reactietijd, drift en retouropbrengst gemeten. Alleen met deze controles kan een volledig beeld van de conditie van de verstuiver gegeven worden.

Het is het makkelijkst als u even contact met ons opneemt om af te spreken wanneer we uw verstuivers (gedemonteerd uit de auto) kunnen testen.

CRI Injectoren testen 3

1- en 2-trapsverstuivers

Het testen van verstuivers is meer dan alleen controle van de openingsdruk en het sproeibeeld. Bij Diesel Büchli worden de verstuivers vakkundig getest en deskundig beoordeeld. Wij kunnen ons daarin onderscheiden doordat we uitstekende testapparatuur tot onze beschikking hebben en we kunnen putten uit een schat van ervaring.

Met de testapparatuur worden verstuivers naast openingsdruk en sproeibeeld ook op opbrengst beoordeeld. Dit is van onschatbare waarde. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat de openingsdruk van een verstuiver vaak in orde is terwijl de opbrengst een grote afwijking kan hebben. Vooral bij een 2-trapsverstuiver (inspuitverloopvorming) is het meten van de opbrengst van groot belang. U kunt uw verstuivers (gedemonteerd van de motor) zonder afspraak bij ons laten testen.

Diesel verstuivers testen

Verstuivers controleren in de auto met een diagnoseapparaat en een retourmeting geeft een eerste indruk . Voor een volledig beeld biedt een test op een speciale dieseltestbank uitkomst. De verstuivers zijn uit de motor gehaald, waardoor een goede geïsoleerde test dan mogelijk is. Belangrijk is natuurlijk een goede testbank. Alleen testbanken die de fabrikant voorschrijft, zijn voorzien van de geldige meetwaarden. Büchli is als Bosch Diesel Center uitgerust met de modernste Bosch-testbanken met de officiële testdata. Voor merken als Delphi, VDO, Stanadyne en Yanmar zijn de testbanken van Hartridge geautoriseerd.

De verstuiver wordt getest op een aantal punten:

  • Elektrische controle
  • Dichtheid
  • Retouropbrengst
  • Inspuitvolume bij stationair draaien
  • Deellast
  • Vol vermogen
  • Voor- en na-inspuiting
  • Controle van de kalibratiecode

Elk aspect heeft te maken met een specifieke klacht. Bijvoorbeeld: Inspuitvolume bij voorinspuiting heeft veel relatie met het nadrukkelijk nagelen van de motor, maar niets met het afslaan van de motor. Daarom is het belangrijk om de klacht in het voertuig te weten. Samen met de uitslag van de test beoordeelt de specialist bij Büchli de conditie van de verstuivers en adviseert u met de vervolgreparatie.

Bekijk hoe wij injectoren testen.

Heeft u nog vragen over het testen van injectoren?

Neem gerust contact met ons op via telefoonnummer 0341-467070. 

Veelgestelde vragen