Repareren is datgene vervangen of herstellen dat het defect heeft veroorzaakt. Met andere woorden: de reden wegnemen waarom iets niet meer werkt. Revisie gaat veel verder, daar worden naast deze delen ook delen vervangen die niet defect zijn, maar op termijn wel defect kunnen gaan. Ieder onderdeel wordt bekeken, ook worden modificaties aangebracht. Na revisie is het product kan het product weer minimaal net zolang meegaan als een nieuw product.
Diesel Büchli heeft veel onderdelen op voorraad en dan kan de revisie gelijk na de test plaatsvinden. Voor veel brandstofpompen maken we gebruik van ons ruilsysteem, zodat u weer snel verder kunt.
Het is het beste om contact met ons te hebben op 0341-467070 (keuze 2) of in België op 03/331.16.65 om te kijken naar de mogelijkheden. In voorkomende situaties is een eerste beoordeling in de regel gewoon mogelijk. Hebben we een plaatsje op onze testbank vrij kunnen maken, kunt u tijdens de test u in onze klantruimte genieten van een vers kopje koffie en gebruik maken van gratis Wi-Fi.
Bij ieder ruildeel is statiegeld van toepassing. Een oude unit is het begin van weer een nieuw ruildeel. Belangrijk is dat deze oude unit bruikbaar is. De oude unit moet in ieder geval compleet zijn, in elkaar zitten (en niet uiteen genomen zijn), uitwendig onbeschadigd zijn en geen overmatige roestvorming hebben. Ook moet de oude unit direct uit de motor komen, het zogenaamde ‘fresh of engine’.
Repareren is datgene vervangen of herstellen dat de werking heeft verstoord. Met andere woorden: de reden wegnemen waarom iets niet meer werkt. Revisie gaat veel verder, daar worden naast deze delen ook delen vervangen die niet defect zijn, maar op termijn wel defect kunnen gaan. Ieder onderdeel wordt bekeken, ook worden modificaties doorgevoerd. Na revisie kan het product weer minimaal net zolang meegaan als een nieuw product.
Diesel Büchli heeft veel onderdelen op voorraad en dan kan de revisie gelijk na de test plaatsvinden. Voor common rail en pompverstuivers maken we gebruik van ons ruilsysteem, zodat u weer snel verder kunt.
Voor verstuivers is het niet nodig een afspraak te maken, als u op de test wilt wachten is het wel is het raadzaam dit even met elkaar af te stemmen. We houden dan een plaatsje op de testbank vrij. Tijdens de test kunt u in onze klantruimte genieten van een vers kopje koffie en gebruik maken van gratis Wi-Fi. Voor pompverstuivers en vrachtwageninjectoren is het altijd raadzaam contact met ons op te nemen, erop wachten is niet aan te bevelen gezien de tijdsintensieve test.
In principe is alleen de defecte vervangen voldoende. Het kan zijn dat er goede verstuivers zijn die op het randje van afkeur zitten. Wij adviseren dan deze mee te vervangen om een vervolgreparatie op (korte) termijn te voorkomen.
Verstuivers worden objectief getest op testbanken met officiële fabriekswaarden. Binnen de toleranties is de verstuiver goedgekeurd, daarbuiten afgekeurd. Belangrijk is echter te weten wat de klacht is en vervolgens op welke teststap dat betrekking heeft. Een objectief afgekeurde verstuiver kan soms toch terug gemonteerd worden omdat de afkeur niets met de klacht te maken heeft.
Bij ieder ruildeel is statiegeld van toepassing. Een oude unit is het begin van weer een nieuw ruildeel. Belangrijk is dat deze oude unit bruikbaar is. De oude unit moet in ieder geval compleet zijn, in elkaar zitten (en niet uiteen genomen zijn), uitwendig onbeschadigd zijn en geen overmatige roestvorming hebben. Ook moet de oude unit direct uit de motor komen, het zogenaamde ‘fresh of engine’.
Repareren is datgene vervangen of herstellen dat de werking heeft verstoord. Met andere woorden: de reden wegnemen waarom iets niet meer werkt. Revisie gaat veel verder, daar worden naast deze delen ook delen vervangen die niet defect zijn, maar op termijn wel defect kunnen gaan. Ieder onderdeel wordt bekeken, ook worden modificaties doorgevoerd. Na revisie kan het product weer minimaal net zolang meegaan als een nieuw product.
Diesel Büchli produceert op voorhand ruilunits waardoor we bij afkeur u gelijk een geschikte ruil kunnen aanbieden zodat u weer snel verder kunt.
Voor pompverstuivers is het altijd raadzaam contact met ons op te nemen, erop wachten is niet aan te bevelen. Het testen van pompverstuivers is arbeidsintensief. De testbank wordt ervoor omgebouwd en geschikt gemaakt. Tijdens de test wordt de opbrengst van iedere pompverstuiver individueel en in diverse belastingen gemeten. Hierdoor duurt een test van complete set een aantal uren. Als u op de test wilt wachten is het is het raadzaam dit van tevoren even met elkaar af te stemmen. We houden dan een plaatsje op de testbank vrij. Tijdens de test kunt u in onze klantruimte genieten van een vers kopje koffie en gebruik maken van gratis Wi-Fi
In principe is alleen de defecte vervangen voldoende. Het kan zijn dat er goede verstuivers zijn die op het randje van afkeur zitten. Wij adviseren dan deze mee te vervangen om een vervolgreparatie op (korte) termijn te voorkomen.
Pompverstuivers of unit injectors worden objectief getest op testbanken met officiële fabriekswaarden. Binnen de toleranties is de pompverstuiver goedgekeurd, daarbuiten afgekeurd. Belangrijk is echter te weten wat de klacht is en vervolgens op welke teststap dat betrekking heeft. Een objectief afgekeurde pompverstuiver kan soms toch terug gemonteerd worden omdat de afkeur niets met de klacht te maken heeft.
Nee, nooit! Het lijkt een snelle fix om alles lekvrij te krijgen, maar het beschadigt roetfilters en katalysatoren. Bovendien: bij gebruik van uitlaatpasta vervalt de garantie op het roetfilter. Beter gebruik je altijd nieuw montagemateriaal.
In principe is uitlaatpasta of -cement bestand tegen de hoge temperaturen en trillingen die horen bij auto-uitlaatsystemen. Maar na een tijd wordt de pasta broos. En behalve dat het uitlaatsysteem weer gaat lekken, heb je er een probleem bij. Want de broos geworden uitlaatpasta raakt los door de trillingen van de uitlaat. En die losse deeltjes komen in de fijne kanaaltjes van het roetfilter en de katalysator. Die raken daardoor verstopt. Ook de sensoren raken vervuild en hun werking wordt verstoord.
Ogenschijnlijk heeft het niets met elkaar te maken. Tijdens het verbranden van het roet, regenereren, wordt tijdens de na-injectie extra brandstof ingespoten die alleen gebruikt wordt om warmte voor de regeneratie te creëren. Zit het roetfilter nu al voor een groot gedeelte vol met as, dan moet er heel vaak geregenereerd worden. Een gedeelte van die extra brandstof creëert geen warmte maar zakt langs de zuiger in het carter met motorolie. Daardoor stijgt het oliepeil.
Een motor stoot beide uit. Roet is zwart en wordt door het roetfilter afgevangen en om de zoveel kilometer verbrand – geregenereerd. As is grijs en wordt ook afgevangen. Belangrijk verschil is dat as niet meer verbrandt. Het regenereert dus niet. Vergeleken met roet stoot de motor maar heel weinig as uit. Als de auto tussen de 150.000 en 250.000 km heeft gereden is er zoveel as opgeslagen dat het roetfilter verstopt raakt.
Helpen middeltjes die toegevoegd worden in tank of uitlaat? Soms wel, maar alleen als door gebruiksomstandigheden de regeneratie blokkeert. De middeltjes versnellen het regeneratieproces. In de meeste andere situaties heeft het alleen een zeer tijdelijk effect. Denk er ook aan dat tijdens het gebruik er enorm veel warmte ontwikkeld wordt en dat niet zelden het roetfilter sneuvelt in de strijd.
Kun je een gereinigd filter zo monteren: Na de montage is het belangrijk dat met het juiste diagnoseapparaat het gereinigde filter aangemeld/ingeleerd wordt zoals bij de montage van een nieuw filter. Op deze manier ‘weet’ het voertuig dat er weer met een schone lei begonnen wordt.
De belangrijkste oorzaken zijn:
Elk van deze oorzaken heeft een specifieke benadering op het probleem op te lossen. Een grondige roetfilterreiniging maakt daar altijd deel van uit.
Er is geen reden aan te nemen waarom dat zou zijn. De motor heeft geen last van het roetfilter en er wordt geen vermogen gevraagd. Tijdens de regeneratie verbruikt de motor wat meer brandstof. Dit is echter zo kort dat het totale verbruik ongeveer een half procent stijgt. Op 1000 kilometer is dat ongeveer 0,5 liter.
Een vrije interpretatie is: ‘opnieuw voortbrengen’ lees ‘leeg maken’ In de praktijk betekent het verbranden van het roet waardoor het filter weer leeg is. Daarvoor is een hoge temperatuur nodig. Meestal zijn de kanaaltjes van het roetfilter gecoat zodat de verbranding/omzetting makkelijk verloopt. Dynamische regeneratie komt het meest voor en betekent dat elke 750-1500km de verbranding in gang gezet wordt door het motormanagement die een na-inspuiting inzet. Deze inspuiting is bedoeld om extra warmte in de uitlaat zit te brengen waarin het roetfilter zit. Het met roet volgeraakte filter wordt dan in ongeveer een kwartier schoon gemaakt.
Uitdrukkelijk niet. Het is illegaal en slecht voor mens en dier. Als het roetfilter verwijderd is mag de auto niet meer op de openbare weg rijden. Bij hardnekkige problemen is het raadzaam te kijken naar de oorzaak ervan in plaats van het symptoom weg te halen.