Periodieke reiniging van industriële roetfilters

Betrouwbare inzet begint bij schone techniek

In een eerder artikel legden we uit hoe roetfilters werken en hoe storingen kunnen ontstaan.
In industriële toepassingen zoals bij aggregaten, kranen, graafmachines of mobiele compressoren speelt nog een extra factor: onregelmatige en (te) lichte belasting. Machines halen zo niet de benodigde temperatuur, waardoor de regeneratie van het roetfilter niet volledig plaatsvindt.

Het gevolg is dat roet en as zich hierdoor kunnen ophopen. En dat vergroot de kans op verstopping, verhoogde tegendruk en uiteindelijk stilstand.

Waarom industriële roetfilters extra aandacht vragen

Roetfilters (DPF’s) in industriële motoren krijgen het zwaarder te verduren dan in voertuigen met een meer constante belasting. Korte en/of onregelmatige bedrijfstijden, lage uitlaattemperaturen of veel stationair draaien zorgen ervoor dat de zelfreinigende werking, de regeneratie, minder effect kan hebben.
Het filter raakt hierdoor sneller verzadigd.

Daar komt bij dat de conditie van omliggende systemen zoals turbo, EGR-klep en injectoren, directe invloed heeft op de filtervervuiling. Olie of andere externe brandstoffen in het uitlaatsysteem hechten zich aan het filter en kunnen het roetfilter onherstelbaar beschadigen.

Een goed werkend emissiesysteem maakt dat de roetfilter zijn werk kan doen. Een beschadigd roetfilter door bijvoorbeeld smeltschade of breuk is eigenlijk zonder uitzondering gevolgschade.

Tijdige reiniging voorkomt problemen

Het regenereren verwijdert roet, maar geen as. Ook het roet dat inmiddels door as is omgeven zal zeer waarschijnlijk niet worden verwijdert door de regeneratie.
Daarom is het belangrijk om het filter op tijd bij ons professioneel te laten reinigen.
Bij Büchli reinigen we industriële roetfilters grondig en gecontroleerd, met een proces dat zowel roet als as volledig verwijdert zonder het filterelement te beschadigen.

Wij adviseren reiniging bij circa 75% van de standtijd.
Dat is het moment waarop het filter nog goed functioneert, maar vervuiling zich al begint op te bouwen. Zo blijft het emissiesysteem optimaal presteren en voorkomt u dure vervanging of onverwachte stilstand.

De gevolgen van een verstopt roetfilter

Een vervuild roetfilter verhoogt de tegendruk in het uitlaatsysteem.
Hierdoor moet de motor harder werken, stijgt het brandstofverbruik en neemt de thermische belasting toe. Dit resulteert in vermogensverlies, foutcodes, slecht werkende turbo’s, hogere emissie en uiteindelijk stilstand.
Kort gezegd: het systeem blijft initieel wel draaien, maar vertaalt zich vroeg of laat in ongeplande stilstand of kostbare reparaties.

Door periodiek te reinigen:

  • Houdt de opvangcapaciteit van het filter op peil
  • Wordt overmatige tegendruk voorkomen
  • Verlengt u de levensduur van het roetfilter
  • Blijft de emissiewaarde binnen de norm
  • Wordt onverwachte stilstand voorkomen

Circulair denken in de praktijk

Het reinigen van het filter herstelt de doorstroming en prestaties van het filter, zonder dat hierbij materialen onnodig worden verspild.
Door op deze wijze circulair met ons werk om te gaan blijft het emissiesysteem betrouwbaar én duurzaam inzetbaar.

Signalen van vervuiling

Het kan lastig zijn om vervuiling tijdig op te merken. Vaak gaat het in de beginfase om kleine veranderingen in het gedrag van de motor.
Een hoger stationair toerental, vermogensverlies, verhoogd brandstofverbruik of foutcodes zijn vroege signalen dat het roetfilter aan reiniging toe is.
Door tijdig in te grijpen, voorkomt u dat u steeds vaker stilstaat voor regeneratie, of uiteindelijk volledig stilvalt.

Inplannen loont

Een belangrijk voordeel: roetfilterreiniging kan eenvoudig gecombineerd worden met gepland onderhoud. Uw filter kan bij ons binnen enkele dagen gereinigd en gecontroleerd worden, en daarna direct weer worden teruggeplaatst. Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om uw stilstand tot een minimum te beperken door een tweede filter op voorraad te nemen, en bij wisselen het filter uit de machine bij ons te laten reinigen terwijl de schone filter direct kan worden ingezet.

We plannen deze momenten graag met u in, advies afgestemd op uw wensen, inzet, belasting en onderhoudscycli. Zo gaan we voor maximale inzetbaarheid met minimale stilstand.

Meer weten over roetfilters?

Wilt u meer weten over de werking van roetfilters en hoe storingen ontstaan?
Lees dan ook: