Wanneer een roetfilter blijvend verstopt is, biedt een grondige dieptereiniging een goede oplossing. In normale omstandigheden wordt het roetfilter met een regeneratie gereinigd. Tijdens het rijden wordt het roet verbrand en omgezet naar een gas dat het filter doorlaat. Het roetfilter is weer leeg. Naast roet vangt het filter ook as op. As regenereert niet en hoopt zich op in het filter. Na verloop van tijd (150.000-200.000km) zit er zoveel as in dat de werking van het roetfilter blokkeert. As en andere delen kunnen alleen via dezelfde weg terug eruit. Via de voorkant dus en daarom moet het roetfilter gedemonteerd worden.

Roetfilter reinigen2

Bij een reiniging gaan we grondig te werk. Eerst halen we het roetfilterelement uit de uitlaat en dat element wordt vervolgens voor langere tijd op hoge temperatuur verwarmd in een speciale oven. Hierbij wordt de ongewenste inhoud gedroogd en verpulverd. Na afkoeling wordt het filter minutieus met luchtdruk in een overdrukcabine kanaaltje voor kanaaltje gereinigd. De verwijderde inhoud wordt gewogen en is een belangrijke maat voor het succes. Een afsluitende doorstroomtest laat zien dat het filter weer helemaal schoon is.

Na de montage terug onder de auto is het belangrijk dat het gereinigde filter aangemeld/ingeleerd wordt met het juiste diagnosetool, zoals bij de montage van een nieuw filter. Op deze manier ‘weet’ het voertuig dat er weer met een schone lei begonnen wordt.

Stel u brengt het roetfilter bij ons voor 09:00 ‘s ochtends of verstuurt het naar onze postbus (1104 Harderwijk 3840BC). Het filter is aan het einde van dezelfde dag weer klaar om opgehaald of opgestuurd te worden. Bij versturen ontvangt u het roetfilter de eerstvolgende werkdag dan weer retour.

Óf: Stel u brengt het roetfilter bij ons in de loop van de dag of verstuurt het met een pakketdienst. Het filter isdan aan het eind van de volgende ochtend weer klaar om opgehaald te worden of verstuurd te worden. Bij versturen ontvangt u het roetfilter de eerstvolgende werkdag dan weer retour.